Téma: Grafika a design - dá se tím uživit?
Uživatel: Kikin
Věk: 16
Ahoj je mi 16 a studují gymnázium a od září půjdu do druhého ročníku. Už dlouho mě baví umění a vždycky jsem se mu chtěla věnovat. Když jsem nedávno přemýšlela o své budoucnosti řekla jsem si že bych se ráda věnovala grafice a designu. Myslíte si že bych měla v budoucnu šanci se uplatnit a řekněme i vydělávat slušné peníze když studují na gymnáziu a grafice bych se začala věnovat až na vysoké škole?? Nebo bych měla spíš zkusit přestoupit na nějakou určitou střední školu a zahodit jeden rok života kterej jsem promarnila na gymnáziu?? Prosím o jakýkoli názor.
(0 lidí)   (0 lidí)  
Stránka otevřena 3262x Předchozí téma | Další téma
Reakce čtenářů
Věk: 50
Ráda by ses věnovala - to znamená, že v této oblasti už něco děláš, tvoříš - pochlub se tu nějakými obrázky nebo jde jen o to, že koukáš na umění jiných a říkáš si, že to bys chtěla umět? Jak se v současnosti výtvarně realizuješ? Proč myslíš, že bys na design a grafiku měla talent - udělala jsi třeba něco, co chválí spolužáci a pod. ?
Podle mě je možné obojí - i dodělat gympl a studovat grafiku pak (popravdě za grafika mluví spíš portfolio než dosažené vzdělání) - nebo i přestoupit - obojí má své výhody a nevýhody.
Když zůstaneš na gymplu, muíš zvládnout běžné studium a intenzivně dělat grafiku při tom - jinak se totiž na VŠ, která má nějaké nároky a dělá talentovky a nebere každého, kdo si zaplatí, ani nedostaneš. Je potřeba, aby ses naučila dělat s adekvátními počítačovými programy, což by pro tebe mohlo být dražší, když si to budeš zajišťovat sólo a amatérsky. Ale pokud jsou tvoji rodiče na tom finančně dobře, mohla by sis zatím při gymplu dělat i různé specializované kurzy, třeba právě na ovládání některých programů.
Že s tou grafikou začneš až po gymplu a do té doby na to nesáhneš, to je podle mě nejhloupější řešení, protože to opravdu Xlet zaspíš. Je spousta lidí, co už v osmnásti mají nějaké výsledky, nějaký styl a pod. Proti těm budeš ve značné nevýhodě.
Výhoda tohoto řešení je ale v tom, že budeš mít lepší vzdělání než ze střední umělecké školy a kdyby se ti v té grafice nebo designu nedařilo (protože ono i tady platí že uspějí je ti nejlepší) , tak budeš mít větší akční radius v tom, abys když tak šla studovat něco ještě jiného nebo hledala jiné uplatnění.
Výhoda toho, že bys přestoupila, je jasná - mohla bys to dělat hned a v prostředí, kde je nějaká konkurence, ale i nějaké kolektivní nadšení a shodný zápal pro věc, bys určitě do těch 18 udělala větší pokrok. Asi i ohledně VŠ by sis mohla lépe vybírat. Měla bys lepší přístup jak k technickým prostředkům, tak k informacím v oboru. Výhoda je i to, že to je perspektivní obor, který jen tak nezmizí - zatímco z gymplu je člověk tak nějak jen "dobrý polotovar", ale nic konkrétního neumí - kdežto z výtvarné nebo nějak specializované školy by umět měl (pokud to není jen nějaké hodně špatná škola, co nemá na žáky žádné nároky) .
Nevýhody jsou ale také veliké - na SŠ bys asi musela do třídy s mladšími, kdybys šla do prváku - pokud by se ti nepodařilo vyjednat si nějaké rozdílovky a udělat je i v těch uměleckých předmětech - což ne všude rádi vidí. Kdybys časem zjistila, že to není ono, nebo že nejsi dost dobrá na to, aby ses tím zvládla živit, tak bys měla vzdělání s mnohem horší možností uplatnění než je gympl (i když toto je asi relativní) .
Já mám jednu teorii a to, že aby člověk mohl uspět v jakékoliv umělecké branži, tak musí být "posedlý".
Když není, tak pokud nemá jen velkou porci štěstí (které je většinou jen dočasné) , tak neuspěje a pak se uživí dost těžko.
Ahoj. Pokud už máš teď jasno v tom, co by tě v životě bavilo a chtěla se tím živit, tak do toho jdi. Jsou umělecké střední školy, které se tímto typem studia zabývají. Což se týče uplatnění, záleží na tom, kde žiješ. Pokud máš talent, tak máš šanci se na uměleckou školu dostat a zvládnout talentové zkoušky. Určitě to zkus.
Ahoj, myslím, že na gymnáziích se pak maturuje i z předmětů, co jsou každému blízké a že tam je i to umění - dějiny umění/nebo dějiny výtvárné kultury a samozřejmě i výtvarka jako výtvarka - čili ta praktická část. Nevím, jak to vypadá reálně, ale doufám, že to vedou odborníci a má to nějakou úroveň a není to, jako výtvarka na ZŠ .
Takže můžeš zkusit dodělat gympl a jsou-li teďy na něm výše psané předměty, tak se jim věnuj, jen teďy neznám tu úroveň, ale snad to stojí za to - to musíš vědět spíš ty. (nemám gympl)
Já studovala umělecký obor, jsem rytec, dva roky jsme měli i malbu, celý 4 roky dějiny výt. umění, do toho dílny a navrhování. Sáhli jsme si i na grafické programy (Corel) zkoušeli jsme grafický techniky jako linoryt (to jsme zkusili všichni, i kováři a slévači, kteří tam mimo rytců taky byli) a jako rytci jsme i v rytí zkoušeli různé techniky, nejen klasický rytí a následný tisk, ale i plastiky (to mi fakt nešlo ) raznice, pečetítka, nože apod. Dělali jsme z mědi, mosazi a oceli.
Jinak jsou umělecký školy ne napůl umění a napůl řemeslo, jak jsem to měla já, ale vysloveně grafika, malba apod. Ale tam je mnohem těžší se dostat, to musíš být extra šikovná.
V obojím se ale dostaneš k tomu, co tě baví - u uměleckýho řemesla ale musíš být i zručná a na klasické umělecké škole musíš být extra talentovaná. Anebo tak divná, že zaujmeš .
Co jsem se ale dřív ze zvědavosti dívala na ty, co studují na VŠ výtvarno, tak většina byla kupodivu právě z těch umělecko řemeslných - umělečtí truhláři, kováři apod.
Takže volba je na tobě - zkus zjistit, jakou úroveň mají umělecké předměty u vás na gymnáziu a pokud to má nějakou úroveň, klidně pokračuj a pak si vyber nějakou VŠ s uměleckým zaměřením.
Můžeš ale zkusit i střední školu umění, nebo tu umělecko průmyslovou, která by ti taky dala hodně, bylo by to úzce zaměřené na to, co tě baví a nakonec, ani VŠ by např. nebyla tolik nutná, kdybys nechtěla, protože bys mohla zakotvit v oboru i s maturitou. Pokud by ale chuť na VŠ byla, byla bys na ni skvěle připravená.
Každopádně v uměleckým prostředí je větší svobodomyslnost, tolerantnost, pohoda a sranda .
(Btw nepište vysmátýho smajlíka, napíše to "alt" a toť vše Web zae blbne )
Já studovala taky uměleckou školu a mě připadá, že ty střední umělecké školy lépe žáky připraví na vysoké umělecké školy. Na uměleckých středních školách jsou i odborníci (umělci), kteří žáky středních uměleckých škol připravují na přijímací zkoušky vysokých uměleckých škol. Ve třídě jsme měli i méně nadané žáky a ti tak dřeli, že se dopracovali až na Mgr vysoké umělecké školy. Já studovala konkrétně módní návrhářství jako střední umeleckou školu a když jsem potom chtěla jít na vysokou školu, která s tímto oborem neměla nic společného, tak jsem se tam nedostala. Kdybych měla Gymnázium, možná bych se tam dostala, protože bych byla lépe k tomu jinému oboru zase připravená. Z gymplu se na vysokou uměleckou školu můžeš taky dostat, ale tam hrozí riziko, že nebudeš tak dobře připravená na grafiku jako ti, co na to mají přímo střední školu a kde se tomu museli věnovat mnohem víc pod vedením odborníků, kteří grafiku studovali také na VŠ. Na gymplu se musíš věnovat všemu ale ty umělecké školy jsou víc odborné zaměřené pro svůj obor.
Věk: 16
Věk: 50
Děkuji za ukázky.
Můj názor je ten, že talent máš, ale je otázka, nakolik je to autorské a nakolik jsi jen něco obkreslovala nebo plnila nějaká zadání, co ti vymysleli jiní a nakolik tě případně opravovali a nakolik je to jen z vlastní hlavy.
Třeba jestli to jsou vlastní fonty a vlastní kompozice, jestli tu zmrzlinu jsi celou vymyslela jen sama, jestli pes je podle živého modelu a nakolik je ta abstrakce výsledek nějakého vědomého procesu a nakolik je to jen náhodné rozpíjení barev.
Pokud je to 100% autorské, tak je to dobré. Jinak je to jen slušně odvedené cvičení.
A pokud to je jen cvičení, nepozná se z toho vlastně to, nakolik jsi doopravdy kreativní - čili jaké máš vlastní nápady.
Ono jde o to, že techniku se naučí skoro každý, kdo se ji naučit chce, to je v podstatě řemelo.
Ale mít nápady tě nikdo nenaučí.
Čili pokud to s grafikou myslíš vážně, tak bych doporučila dvě věci - jednak samozřejmě rozvíjet techniku (kresbu a malbu) a to rozhodně pod odborným vedením.
A druhá věc je dělat vlastní tvorbu. Kreslit podle fantazie každý den. Protože i kreativita jde rozvíjet. Když nebudeš mít námět, tak si třeba kresli deník, zkusit nějak vyjádřit svoje pocity nebo záliby. Ale opravdu doporučuji každý den - a i když se ti nebude chtt, tak se k tomu prostě donutit.
Ale jestli se tím chceš živit, tak jednou to dělat každý den budeš, tak kdyby tě to každý den nebavilo, je to vlastně pro tebe trochu zpráva i o tom, že to možná nebude profese pro tebe - jen koníček.
Jestli jít na výtvarnou školu jako na střední nebo na vysokou, k tomu ti nenapíšu víc, než už jsem napsala - ale pokud se rozhodneš pro možnost zkusit až vysokou, tak v případě grafického designu bych upřímně doporučila snažit se někde získat i nějakou dovednost v nějakém grafickém programu jako je třeba InDesign, Photoshop a pod. Poohlédni se po nějakém kroužku nebo kurzu, který by sis mohla dovolit nebo který by ti rodiče byli schopni zaplatit.
Pokud nic nenajdeš, tak se zkusit sama naučit pracovat alespoň s programem Gimp, který je gratis, je k němu na netu spousta nápověd v češtině a je podobný placeným programům. Můžeš se v něm zkusit naučit dělat základy práce s písmem na PC, základy fotomontáže, základy vektorové grafiky a pod.
Krom toho je dobré zkoušet i tradiční manuální grafické techniky - třeba linoryt není nijak drahý a je natolik jednoduchý, že ho lze zvládnout v podstatě jako samouk - tam jediný problém je se neříznout.
Monotyp je ještě jednodušší. Taky je jednoduchá koláž nebo asambláž. Pokud nevíš, co to je, tak tvoji učitelé ve výtvarném kroužku by to vědět měli (jinak zas tak moc dobří nejsou).
Držím palce.
Jsi šikovná, na uměleckou střední školu bys stím mohla uspět. Zkus ještě nějaké kresby. Nesnaž se ale tužku na papíře rozmazavat prsty, jak to dělají na těch patlaninach na Karlově mostě, ale dělej tahy. Ještě lepší je rudka a nebo uhel, protože někteří umělci tužku neuznávají.
Dělej velké formáty A1. Zkus nějaké zátiší a také portrét. Kresli podle živého modelů a pomáhej si špejlí. Přemýšlej nad tím, jak postavíš zátiší a jak ho umístit to formátu na papíře, nebo na plátně. Na grafiku by se to možná mohlo hodit take koláže. Nadání podle mě máš, ale potřebuješ ho víc rozvinout a na umělecké střední škole bys k tomu měla větší příležitost.
Na uměleckou střední školu by ses stim podle mě mohla dostat, ale vysokou uměleckou školu ne. U maleb a kreseb je hodně věcí které nevíš a pod vedení odborníků na umělecké střední škole bys měla šanci i na vysokou. Otázka je, jaké mají přijímaci zkoušky na grafiku. Zkus si to zjistit.
Věk: 16
Já chodím na kroužek výtvarné výchovy a máme tam šikovné učitele tak si myslím že by mě mohli take připravit na vysokou uměleckou
Tak držím palce každopádně by bylo dobré, kdyby už teď s tebou začali dělat práce, které bys mohla u přijímaček použít. Tam se ne jen dělají talentovky, ale musíš tam většinou předložit cca 25 domácích prací. Udělej jich co nejvíce a z nich pak můžeš vybrat ty nejlepší.
Ještě dodatek, záměr se hodně na dějiny výtvarné kultury. U přijímaček na uměleckých vysokých školách z toho zkouší často ústně. Chtějí nejvíce vědět moderní umělecké směry a jejich umělce. Zjisti si, jakou mají ti učitelé v kroužku kvalifikaci. Aby sis mohla být jistá, že tě na ty přijímačky připraví opravdu dobře a ty s nimi nestracels čas.
10 nejnovějších témat v kategorii:
Téma |
Odpovědí | Otevřeno |
Datum přidání (Autor) |
---|---|---|---|
Neoprávněná třídní důtka | 6 | 1831x |
23.05.2020 04:04:03 (MightyZett) |
Školní známka, ohodnocení, vysvědčení | 5 | 1550x |
06.04.2020 20:07:03 (MightyZett) |
Všfs - zkušenosti s touto vysokou školou | 1 | 2334x |
01.03.2020 10:44:56 (Petravojta) |
Pozdní příchod do školy a jeho následky | 12 | 2751x |
07.02.2020 06:48:56 (Tomáš Ledvina) |
Mohu mít vyznamenání, když mám dvojku z chování? | 2 | 2054x |
04.10.2019 05:16:54 (Tomáš Holí) |
Dostat dvojku z chování je móda - diskuze, názory | 5 | 1792x |
02.10.2019 05:25:26 (Petr Hora) |
Jak se bránit proti dvojce z chování - rady, tipy, diskuze | 5 | 2960x |
30.09.2019 08:58:20 (Petr Hora) |
Za 10 neomluvených hodin hrozí dvojka z chování | 5 | 1881x |
25.09.2019 18:04:00 (Jiří Kostlivý) |
Přestup z 1. stupně základní školy na 2. stupeň | 1 | 1702x |
04.07.2019 18:44:40 (DASPOLAK) |
Školní absence na střední škole | 1 | 1948x |
07.06.2019 10:43:06 (MightyZett) |