Téma: Funkční a nefunkční stát - rozdíl
Ahoj,
ve škole jsme dostali za úkol, abychom našli rozdíl mezi funkčním a nefunkčním státem, bohužel jsem nenašla nic, co by mi pomohlo, a do knihovny do té doby nestihnu zajít, proto se obracím na vás, napište mi tu prosím váš názor, jak by měl vypadat funkční a jak nefunkční stát, já si z toho něco vyvodím, děkuji.
Můžeme zahájit i něco jako diskuzi, moc mi to pomůže.
S podravem Káťa
(0 lidí)   (0 lidí)  
Stránka otevřena 2030x Předchozí téma | Další téma
Reakce čtenářů
Věk: 29
A do ky to máš mít?
Takže začneme funkcemi státu:
Vnitřní
Jsou zajištěny právním systémem státního útvaru a vykonávány byrokratickým aparátem.
– Bezpečnostní – zajištění bezpečnosti občanů a jejich majetku a vnitřní zabezpečení fungování státu, jeho institucí a orgánů na území státu.
– Třídně – potlačovatelská – chrání legitimní společenské vztahy.
– Právní – zajištění respektování právního řádu ve všech oblastech činnosti společnosti a také práv a svobod občanů.
– Ekonomická – stanovení podmínek pro fungování ekonomiky a jejich garance.
– Sociální – zajištění nemocných a starých občanů a těch, kteří ztratili prostředky obživy.
– Kulturní – péče o kulturní dědictví, rozvoj vzdělanosti (školství a vědy), hmotné a duchovní kultury a výchovy.
Vnější
V mezistátních vztazích řeší:
– Zajištění vztahů s dalšími státy (diplomacie)
– Regulaci zahraničního obchodu (stanovení podmínek a okolností pro zahraniční obchodní vztahy)
– Obranu území před případným napadením, zapojení státu do boje o světový mír a mezinárodní bezpečnost.
Funkční stát je takový, který tyto funkce dokáže zajistit. Ten rozsah funkcí není úplně pevně daný, záleží i na kulturních zvyklostech (zejména v Asii je potlačena sociální funkce státu a přenechána na širší rodině), takže neplnění některé z funkcí nemusí automaticky znamenat nefukčnost státu.
Obecně lze říci, že nejdůležitější funkce jsou ty bezpečnostní a pokud ty nefungují, je možné stát prohlásit za nefukční. Týká se to zejména států v občanské válce - napříkal Sýrie, Libye
. Stát nemusí být nefunkční jako celek, ale třeba jen na části svého území - třeba z důvodů odlehlosti některých oblastí - ať už jsou to pouštní oblasti v některých arabských zemích, nebo naopak pralesy uprostřed Brazílie. Zde nemusí mít centrální vláda absolutně žádnou moc a nastupuje kmenové či náboženské právo (v tom lepším případě) nebo "právo silnějšího" (v tom horším případě).
Dalším případem může být obsazení území jiným státem (aktuální případ Rusko x Ukrajina), nebo odtržení některé z částí, která však nezíská dostatečnou podporu pro mezinárodní uznání a tedy se pohybuje někde v oblasti "země nikoho" (doněcká oblast Ukrajiny, Jižní Osetie v Gruzii) a funkce státu jsou zde omezeny.
Dále jsou to státy, které mají problém zajstit nějaký minimální standard úrovně života obyvatelstva obvyklý v dané oblasti a daném čase. Sem bych zařadil např. Severní Koreu a Venezuelu.
Stát také může selhávat jen v ochraně části obyvatelstva, typicky jsou to národnostní, náboženské nebo rasové menšiny, kdy svou nečinností či dokonce i nějakou podporou (vyhánění bílých farmářů ze Zimbabwe) odpírá těmto skupinám některé z funkcí státu, například bezpečí či přístup k právu (například v musimském právu Šarí'a má ve sporu muslim určitou výhodu).
Dobrý den, děkuji moc za odpověď, určitě mi to moc pomůže